Com cultivar l’optimisme?

Com cultivar l’optimisme?

Viure el dia a dia amb optimisme i entusiasme ens ajuda a superar els problemes de forma constructiva. A més, contribueix a rebre dels altres el mateix que desprenem amb les nostres accions i amb les nostres paraules: bones vibracions i positivitat.

El món en què vivim es caracteritza per un ritme de vida molt mogut, on la manca de temps és una constant. Factors com l’estrès, l’ansietat o la irritabilitat són conseqüència de les exigències del nostre entorn, cosa que s’ha vist agreujat en els últims mesos a causa dels efectes de la pandèmia. A tot això se li afegeix la sensació d’incertesa que genera l’excepcional situació actual, marcada per la irrupció de la COVID-19.


Si, a més, patim un canvi sobtat en algun aspecte de la nostra vida i no ho sabem enfocar com hauríem, podem arribar a patir veritables estats de preocupació, angoixa i fins i tot depressió. Saber afrontar els problemes i els canvis amb optimisme és la clau per no sucumbir davant les inclemències de la nostra existència. I és que ser positius ens ajuda a sobreposar-nos de manera més ràpida i constructiva, i ens permet, així, aprendre de cada situació.


Optimisme davant l’adversitat

Davant d’una situació desagradable o adversa, el millor és adoptar una actitud optimista. No serveix de res obcecar-se amb els punts negatius, ja que veure només la part dolenta de les coses pot tenir com a conseqüència que ens bloquegem i convertim un problema més o menys controlable en un gran conflicte.

Saber relativitzar en determinats casos és essencial per no pensar que la situació ens supera o que som incapaços de trobar-li una solució. Per aquest motiu, quan ens sobrevingui un problema, el primer que hem de fer és intentar analitzar-lo des de la distància; és a dir, mantenir el cap fred per buscar-li la millor solució i atacar amb una actitud positiva que ens ajudi a donar un canvi de perspectiva a la situació. D’aquesta manera, aconseguirem que els moments difícils siguin més suportables i millorarem el nostre benestar, així evitarem problemes d’ansietat causats pel sentiment d’impotència.

Transmetre positivitat

Els avantatges de ser optimistes i buscar la part positiva de les coses són nombrosos:

  • En primer lloc, aconseguim millors resultats a l’hora de solucionar conflictes.
  • A més, transmetem serenitat i bon humor a les persones que ens envolten, creant un clima de benestar en el que rebem el que donem: bones vibracions.
  • Així mateix, veure el got mig ple contribueix a eliminar pors i inseguretats davant de situacions noves, cosa molt beneficiosa per emprendre nous projectes i abordar els canvis amb entusiasme i confiança en nosaltres mateixos.
  • Tant a la vida laboral com a la personal, tenir una actitud positiva és bàsic per aprofitar al màxim totes les oportunitats, per aprendre de cada situació i per sentir-nos realitzats.


Com ser més optimista

Què podem fer en el nostre dia a dia per afrontar el que ens esdevé amb una mirada més positiva?

  • Acceptar l’adversitat: Vulguem o no, la vida està plena de coses bones i de coses dolentes. Tothom té problemes i tots hem viscut situacions angoixants o negatives. Saber que inevitablement hem de passar moments agradables i moments no tan agradables és fonamental perquè, quan arribin els moments desagradables, els enfoquem amb una actitud positiva.
  • Mirar la part positiva: Quan passa una cosa inesperada a les nostres vides, solem valorar més la part negativa que la positiva, sobretot si són canvis que repercuteixen en el nostre estil de vida, com pot ser perdre una feina o que es trenqui una relació sentimental. No hem d’oblidar que tot té la seva part positiva, més o menys perceptible, i que qualsevol situació té una sortida.
  • Observar el fracàs com un petit pas en el camí cap a l’èxit. Res s’aconsegueix sense esforç, sense haver invertit temps en això o sense haver fallat una i altra vegada fins a aconseguir els resultats esperats.
  • –       Canviar hàbits: Menjar de forma saludable i fer una mica d’esport ens ajuda a sentir-nos bé amb nosaltres mateixos, i això repercuteix positivament al llarg del dia. A més, determinades pràctiques esportives ens alliberen de l’estrès i ens ajuden a oblidar-nos dels problemes que ens assetgen diàriament.
  • Hi ha èpoques en què no tenim temps per a res. Tot i així, és molt important dedicar temps a un mateix: una estona per llegir, practicar algun esport, hobby, o acudir a una sessió de massatges per sentir els seus duradors efectes relaxants, etc.
  • Evitar tenir sempre el sentiment de culpa: Un dels errors més comuns és caure en la temptació de sentir-nos responsables de tots els mals que succeeixen al nostre voltant.
  • Relativitzar els problemes: Sovint magnifiquem els problemes i això ens bloqueja a l’hora de buscar una solució. És important relativitzar-los i no donar-los més importància de la que mereixen per evitar que es converteixin en un element que controli la nostra vida i la nostra forma d’actuar.
  • Fugir de la queixa: Queixar-se constantment enforteix els pensaments negatius i ens empeny cap al costat fosc. La clau es troba en canviar tots aquests pensaments a través d’un filtre més positiu en el moment de comunicar-los. Tot pot ser formulat de manera més positiva.
  • Sentir-se inspirat pel que fan els altres, però mai establir comparacions. Cadascú és com és i està condicionat per un context diferent.
  • Millorar la nostra autoestima: Si ens sentim segurs de nosaltres mateixos i estem a gust amb la nostra manera de ser i actuar, evitarem conductes negatives o insegures. El primer pas per superar una situació negativa o per resoldre un problema és creure que som capaços de fer-ho i, per acoguir-ho, tenir una autoestima alta és essencial.


Millora la teva salut

Actuar de manera més positiva no només ens ajuda a reduir l’estrès i l’ansietat, i a afrontar d’una altra manera el dia, sinó que també incideix en el nostre benestar físic i emocional i, per descomptat, en la nostra salut. Segons un estudi de la University College de Londres, mantenir una actitud positiva està relacionat amb tenir un sistema immunològic més fort i ajuda a disminuir el risc de patir problemes cardiovasculars, neuroendocrins i inflamatoris.

Deixa un comentari