Envellir amb salut

Envellir amb salut

L’envelliment és un procés vital biològicament natural que es produeix des del moment del naixement i que a partir d’una certa edat, variable segons els individus, comporta una sèrie de problemes o dificultats que ens afecten més o menys en funció de com ha estat la nostra vida durant els anys de joventut i maduresa. Això significa, per tant, que envellim segons com hem viscut, però també que hi ha unes pautes que podem seguir en l’edat madura per aconseguir que l’última etapa de la nostra vida sigui el més saludable possible. Envellir en sí mateix no és dolent, però sí que pot comportar conseqüències no volgudes i que podem evitar o minimitzar segons com vivim aquest procés d’envelliment. 

A partir de mitjans del segle passat hi ha hagut, sobretot en els països desenvolupats, un augment progressiu de l’esperança de vida i ja no és extraordinari superar els 80 anys. Això, evidentment, és una noticia positiva, però aquest increment de l’esperança de vida planteja també alguns reptes, ja que pot augmentar la necessitat d’atenció mèdica i de cura de les persones  que deixen de ser autònomes i precisen ajudes externes. D’aquí la necessitat de recursos sociosanitaris degudament preparats.

Hàbits saludables

Ja que en general es viuen més anys, el més important, doncs, és com viure’ls el més plenament possible, arribant a la vellesa en les millors condicions físiques i psicològiques. I això depèn en gran manera de l’estil de vida que s’ha portat al llarg de la vida i, és clar, de les malalties que s’hagin tingut.

Uns hàbits saludables al llarg de la nostra vida ens ajudaran a arribar a la maduresa i afrontar els últims anys de la millor manera possible:

-Evitar el tabac i les drogues

-Moderar el consum de begudes alcohòliques

-Fer una dieta saludable evitant l’excés de greixos saturats, sucres, conservants i productes elaborats. És millor consumir productes frescos i de temporada, amb verdures i fruites

-Realitzar exercici físic de manera regular.  No és estrictament necessària la pràctica d’un esport, però els especialistes recomanen caminar a pas viu durant almenys una mitja hora, dues vegades al dia.

-Mantenir una activitat intel·lectual, com ara llegir, escriure, interessar-se per la música, jugar a escacs i altres jocs que estimulin el nostre intel·lecte.

-Ser actius socialment: relacionar-se amb amics i família, participar en entitats culturals, col·laborar amb associacions de voluntariat, dedicar algun temps a aprendre nous coneixements, aprofitar les nostres habilitats i competències per continuar aportant valor al nostre entorn, practicar activitats de lleure que sempre ens han agradat o que descobrim de nou. 

La finalitat de tot això és, ja que s’han afegit anys a la vida, afegir vida als anys. Es necessari sentir que a qualsevol edat i pràcticament en qualsevol situació física o emocional podem continuar tenint un projecte de vida actiu. Sovint pot faltar motivació, però hem de ser capaços de creure que el procès d’envelliment és una oportunitat per continuar vivint i gaudint de moltes coses que en altres moments de la vida no hem pogut tenir. Com aquest exemple. També pots trobar més consells aquí.

La dècada de l’envelliment sostenible

L’any 2019 l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar el període 2020-2030 com la Dècada de l’Envelliment Sostenible, durant la qual proposarà i liderarà diverses accions i esdeveniments encaminats a promoure un envelliment sostenible per a la població mundial. Com diu la declaració, “l’envelliment és un fet que ens obliga els diferents països a unir-nos n un esforç mundial que pot marcar la diferència en la vida de les persones i els seus entorns.” La declaració es pot consultar aquí

Deixa un comentari