You are currently viewing Per què hauries de fer Pilates?

Per què hauries de fer Pilates?

El mètode Pilates és un sistema d’entrenament global ideat per Joseph Hubertus Pilates al començament del segle xx. Es basa en l’ús de la ment per controlar el cos, buscant l’equilibri i la unitat entre tots dos.

Pilates va crear un mètode de condicionament físic en què la respiració, la relaxació i el control mental s’uneixen al dinamisme i la força muscular. Va combinar els seus coneixements sobre altres especialitats i disciplines, com ara la gimnàstica anaeròbica, la traumatologia, el ioga i el ballet, i va idear una sèrie d’exercicis i moviments en els quals tant la ment com el cos eren protagonistes en proporcions similars.

De fet, el que avui coneixem com a pilates, al principi es va anomenar contrologia, ja que es fonamentava en el poder de la ment per establir un control exhaustiu sobre el cos, buscant sempre l’equilibri i la unitat entre les dues parts.

El mètode Pilates: en què consisteix

El pilates és una disciplina en la qual es treballa el cos com un tot, des de la musculatura més profunda fins a la més perifèrica. És una filosofia d’entrenament que té com a objectiu aconseguir controlar el cos de la manera més saludable i eficient possible, mitjançant activitats de tensió i estirament de les extremitats.

El mètode està format per més de 300 moviments, amb variants. Uns exercicis que es fan lentament i controladament, i en els quals la precisió, l’alineació, la fluïdesa i la respiració són factors essencials per desenvolupar-los correctament. Els exercicis es fan en sèries, combinats i amb poques repeticions.

Pilates Matwork és el nivell més bàsic del mètode. Consta de 21 exercicis o moviments que sempre es fan en el mateix ordre. Cada exercici té un nombre de repeticions que varia en funció de la intensitat i del nivell de qui l’executa.

Amb el pas del temps, el mètode ha anat evolucionant, i avui molts dels exercicis es porten a terme amb màquines i aparells de suport específics. Tot i això, la majoria es poden fer de genolls, en posició inclinada o estirats a terra, preferentment sobre un matalàs condicionat per evitar lesions en músculs o articulacions. De la mateixa manera, es recomana practicar pilates sota la supervisió d’un professional, ja que requereix una tècnica que s’ha d’aprendre i mesurar molt més en la qualitat que en la quantitat.

Els beneficis de practicar pilates

Els exercicis que formen aquest mètode estan indicats per a tota mena de persones, especialment les que vulguin tonificar la musculatura, millorar el sistema sanguini i limfàtic o corregir la postura corporal. Per això, el pilates és un entrenament que es fa servir com a teràpia en rehabilitació.

Com que els exercicis se centren a desenvolupar els músculs interns per donar estabilitat i força a la columna vertebral, es recomana practicar-los a persones que vulguin prevenir o combatre els problemes d’esquena. Fer pilates, a més, contribueix a augmentar la força abdominal, millorar la flexibilitat i establir un control total del cos. De la mateixa manera, ens ajuda a sentir-nos més àgils i harmoniosos i, amb una pràctica correcta, la figura se’ns tornarà més esvelta i estilitzada.

El mètode també treballa aptituds com l’atenció, la concentració i la disciplina, cosa que deriva en un coneixement més gran del nostre cos i en un augment de l’autoestima.

Enfortir el powerhouse

Joseph Pilates va situar físicament el que anomenava powerhouse a la part inferior del tronc, constituïda pels abdominals, la base de l’esquena i els glutis. Va basar tot el mètode a enfortir-los, de manera que tots els exercicis i els moviments s’inicien i se sostenen des d’aquesta zona. El powerhouse, que en català també es diu centre d’energia o mansió del poder, és el que permet al cos moure’s amb llibertat i equilibri, actuant com a motor de tot el moviment corporal.

La importància de la respiració

Respirar correctament és un dels pilars dels exercicis d’aquest mètode. S’ha observat que practicant pilates de manera habitual es pot arribar a augmentar la capacitat pulmonar i millorar la circulació sanguínia. El tipus de respiració que es practica és la intercostal: quan s’inspira s’ha de notar com les costelles se separen. Quan s’expira, en el moment més intens de l’exercici, primer es tanquen les costelles i després s’enfonsa el powerhouse.

Aplicació en altres activitats La filosofia essencial del mètode Pilates cada vegada té més pes en infinitat d’activitats físiques i esports. De fet, Pilates afirmava que aquests principis s’havien d’incorporar a tota la nostra activitat diària fins que acabessin convertint-se en un factor natural i inconscient. El pilates ha anat evolucionant i s’ha combinat amb altres disciplines, donant lloc a entrenaments com el iogalates (que barreja ioga amb pilates, creat per Louise Solomon) o el pilates amb txi, que incorpora la idea oriental de l’energia vital.

Deixa un comentari